Statut Polskiej Fundacji Baseballu i Softballu
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Polska Fundacja Baseballu i Softballu, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity: Dz. U. z 1991 r. Nr 46 poz. 203, z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona przez Juliana Jakuba Rottera oraz Michała Maciejewskiego, zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym (nr rep. 458/2015) z dnia 10 lutego 2015 r. sporządzonym przez notariusza Beatę Waszkiewicz, Kancelaria Notarialna w Warszawie, ul. Francuska 25A/3.
§ 2.
- Siedzibą Fundacji jest m. st. Warszawa.
- Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
- Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może:
- tworzyć oddziały, zakłady, filie i przedstawicielstwa w kraju i za granicą.
- dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w językach obcych.
§ 3.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją ze względu na cele Fundacji sprawuje minister właściwy ds. kultury fizycznej i sportu.
§ 4.
Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
§ 5.
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
§ 6.
Celami Fundacji są:
- upowszechnianie i promocja baseballu i softballu w Rzeczypospolitej Polskiej;
- upowszechnianie zasad gry w baseball i softball;
- promocja zasad fair play, wzajemnego poszanowania i otwartości na inne kultury oraz niedyskryminacji rasowej w sporcie;
- wspieranie oraz rozwój kultury fizycznej i sportu, w szczególności baseballu i softballu;
- upowszechnianie i propagowanie kultury fizycznej i sportu jako przeciwdziałanie patologiom społecznym;
- udzielanie pomocy materialnej klubom baseballowym i softballowym, jak również
organizacjom sportowym; - wspieranie działalności klubów baseballowych i softballowych oraz organizacji sportowych w zakresie szkolenia dzieci i młodzieży;
- udzielanie pomocy materialnej i wspieranie młodych sportowców, zwłaszcza wywodzących się z rodzin o trudnej sytuacji materialnej oraz zamieszkałych na terenach gmin wiejskich;
- organizacja turniejów oraz obozów szkoleniowych dla dzieci i młodzieży;
- organizacja wyjazdów zagranicznych na turnieje oraz wymiany międzynarodowe dla dzieci i młodzieży w celu rywalizacji oraz podnoszenia swoich umiejętności;
- edukacja w zakresie profilaktyki prozdrowotnej tj. upowszechnianie wszelkich form aktywnego wypoczynku, zasad zdrowego odżywania oraz zdrowego trybu życia;
- rozwój baz rekreacyjno-sportowych oraz budowa infrastruktury baseballowej i softballowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- promowanie i organizowanie wolontariatu;
- prowadzenie działalności charytatywnej w zakresie kultury, sportu, pomocy społecznej, ochrony zdrowia i opieki społecznej osób, w szczególności dzieci i młodzieży.
§ 7.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- inicjowanie, organizowanie i wspieranie przedsięwzięć na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury fizycznej i sportu, w szczególności baseballu i softballu;
- świadczenie pomocy organizacyjnej, finansowej oraz rzeczowej osobom i jednostkom podejmującym i prowadzącym działalność w zakresie celów Fundacji;
- programy stypendialne i finansowanie nagród dla najlepszych sportowców;
- współpracę z osobami fizycznymi i prawnymi oraz organizacjami samorządowymi, rządowymi i pozarządowymi, w tym zagranicznymi i międzynarodowymi, których działalność wiąże się z celem Fundacji;
- organizowanie konferencji, kongresów, seminariów, szkoleń i wykładów;
- pozyskiwanie i rozdzielanie funduszy otrzymanych przez Fundację ze środków budżetowych Unii Europejskiej;
- tworzenie materiałów edukacyjnych objaśniających zasady gry w baseball oraz softball (w tym e-learning);
- dofinansowywanie kosztów uczestnictwa w turniejach krajowych oraz międzynarodowych dla dzieci i młodzieży;
- dofinansowywanie zakupu oraz użyczanie sprzętu do gry w baseball oraz softball.
§ 8.
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych i fizycznych oraz instytucji, jeśli jest ona zbieżna z celami Fundacji.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§ 9.
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 4000 zł (cztery tysiące złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 10.
- Dochody fundacji mogą pochodzić z:
- darowizn, spadków, zapisów;
- dotacji i subwencji osób prawnych;
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
- dochodów z majątku fundacji;
- odsetek bankowych.
- Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
§ 11.
- Fundacja nie może udzielać pożyczek lub zabezpieczać swoim majątkiem zobowiązań, w stosunku do Fundatorów, członków organów Fundacji, jej pracowników oraz osób, z którymi pracownicy lub członkowie organów pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki, kurateli (zwanych dalej „osobami bliskimi").
- Majątek Fundacji nie może być:
- przekazywany na rzecz Fundatorów, członków organów Fundacji ani jej pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach odmiennych niż te, które obowiązują w stosunku do osób niezwiązanych z Fundacją, w szczególności nie może być przekazywany bezpłatnie lub na warunkach preferencyjnych;
- wykorzystywany na rzecz Fundatorów, członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich, chyba że wykorzystanie to wynika bezpośrednio ze statutowego celu Fundacji.
- Fundacja nie może dokonywać zakupów towarów lub usług od Fundatorów, członków organów Fundacji, jej pracowników lub ich osób bliskich, bądź podmiotów, w których uczestniczą Fundatorzy, członkowie organów Fundacji, jej pracownicy lub ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział IV. Organy Fundacji
§ 12.
Organami Fundacji są:
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem;
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą.
Zarząd
§ 13.
- Zarząd składa się z 2 do 4 osób, w tym Prezesa i Wiceprezesa, powoływanych przez Radę na czteroletnią kadencję.
- Fundatorzy powołują i wchodzą w skład pierwszego Zarządu.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Przewodniczącego Rady Fundacji;
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
- śmierci członka Zarządu.
§ 14.
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
- realizacja celów statutowych;
- sporządzanie planów pracy i budżetu;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
- zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia;
- składanie wniosku do Rady o zmianę statutu;
- wnioskowanie do Rady o połączenie lub likwidację Fundacji.
- Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
§ 15.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając pocztą elektroniczną informację o terminie, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 7 dni przed planowanym posiedzeniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością osób, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
Sposób reprezentacji
§ 16.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, składać może każdy członek Zarządu samodzielnie.
- W sprawach majątkowych powyżej kwoty 50.000 zł wymagany jest podpis dwóch członków Zarządu działających łącznie, w tym Prezesa.
Rada Fundacji
§ 17.
- Rada jest organem nadzorczym i doradczym Fundacji.
- Rada składa się z 3 do 6 członków i jest wybierana na trzyletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada po zasięgnięciu opinii Fundatorów.
- W uzasadnionych przypadkach, na mocy uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady może nastąpić odwołanie członka Rady i pozbawienie go członkostwa w Radzie, w szczególności w przypadku:
- dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady oraz Fundatora;
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
- śmierci członka.
- Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji, z wyjątkiem zwrotu uzasadnionych kosztów związanych z uczestnictwem w pracach tego organu, w tym kosztów podróży.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
§ 18.
Do zadań Rady należy w szczególności:
- współpraca z Zarządem w tworzeniu wieloletniego planu realizacji celów statutowych;
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji;
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium;
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa i Wiceprezesa Zarządu, podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji oraz połączeniu z inną fundacją;
- podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
§ 19.
- Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezesa Zarządu, zgłoszony na piśmie albo w formie elektronicznej.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym – z inicjatywy Prezesa Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego lub przynajmniej dwóch jej członków dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady powinno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący.
Rozdział V. Postanowienia końcowe
§ 20.
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Zmiany statutu nie mogą dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.
§ 21.
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada Fundacji bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 22.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia ministra właściwego do spraw kultury i sportu.
- Środki finansowe i majątek pozostałe po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.
Statut został przyjęty w dniu 15 lutego 2015 r.